انجمن کوهنوردان زاگرس ایلام

====================
به میزبانی هیات کوهنوردی اسلام آباد
======================...
«سرخه دیزه» از توابع شهرستان دالاهو، در فاصله 25 کیلومتری شهر سرپل ذهاب، 30 کیلومتری کرند غرب و 125 کیلومتری کرمانشاه قرار دارد.

این روستا از شمال به کوه بانه ریزه، از غرب به کوه نوار و از جنوب غرب به کوه گورجو محدود میشود، ارتفاع روستای سرخه دیزه از سطح دریا 1190 متر است و اقلیمی معتدل و خشک دارد.

آب و هوای سرخه دیزه در بهار و تابستان معتدل و در زمستانها سرد و خشک است و با توجه به اینکه در حال حاضر در اوایل فصل پاییز به سر می بریم، یقینا آب و هوای مطبوع و دل انگیزی برای کوهنوردان خواهد داشت.

مردم روستای سرخه دیزه به زبان کردی و با لهجه گورانی سخن میگویند و مسلمان هستند. درآمد اکثر مردم این روستا از فعالیتهای زراعی، دامداری و باغداری تأمین میشود و عمده محصولات زراعی روستای سرخه دیزه؛ گندم، جو و نخود است.

انجمن کوهنوردان ایلام در اجرای برنامه 6 ماهه دوم سال 93خود به پیشنهاد هیات کوهنوردی شهرستان اسلام آباد برنامه پیمایش تنگ تاریکه و صعود به ارتفاعات سرخه دیزه در دستور کار قرار داده که در روز جمعه 93/7/18راس ساعت 5 صبح با دو دستگاه مینی بوس عازم منطقه شده ضمن هماهنگی با آقای طالبی و در بین راه در بلندای قلاجه همنوردان جهت صرف صبحانه توقف نمودند و بعد از صرف صبحانه بطرف اسلام آباد حرکت کردیم و از جاده کمر بندی به کرند رسیدیم همنوردان هیات کوهنوردی اسلام آباد در روستای سرخه دیزه منتظر رسیدن ما بودند با تاخیر به دوستان پیوستیم بعد از احولپرسی و دیدار همنوردان جناب آقای عظیمی رئیس هیات کوهنوردی اسلام آباد بر روی تپه ی تاریخی سرخه دیزه به شرحی در رابطه با تپه و دره توریستی سرخه دیزه و آثار دوره ساسانیان، در این منطقه مطالبی عنوان نمود.
همچنین در رابطه با طبیعت منطقه و برنامه صعود ومسیر های صعود نکاتی را متذکر شد سپس با سر قدمی این همنورد متین و صبور مسیر دره سرخه دیزه را درپیش گرفتیم با توجه به اینکه تعداد همنوردان زیاد بود (48 نفر )این مسیر را انتخاب نمود ده نفراز هیات اسلام آباد (ا-علی اکبر عظیمی رئیس هیات 2-علی ستار طالبی 3-روح اله کریمی 4-نصرت مظفری 5-حسن غلامی 6-درویشی 7-سعید غفاریان 8-علی کریمی 9-علی کیانی 10-فرهاد محمدی )و 38 نفر از انجمن کوهنوردان ایلام در این صعود حضور داشتند در صورتیکه از دو مسیر دیگر که تا حدودی دارای سختی صعود هستند میتوان به قله رسید.

همنوردان در صفی منظم با آرامش از روستای تاریخی سرخه دیزه گذشتند و به ابتدای دره تاریک رسیدیم متاسفانه با توجه به خشکسالی و عوامل مخرب دیگر دره فاقد آب می باشد به نظر می رسد که در گذشته آب آن جاری بوده که آثار آبشارهای آن باقی مانده یکی از زیباترین دره های استان کرمانشاه شاید دره سرخه ریزه باشد که پوشیده از درختان بلوط، ارجن، ون و ... است که در فصول مختلف سال به ویژه بهار و تابستان از زیبایی فوق العاده ای برخوردار است. و محل مناسبی برای عبور سرداران ساسانی که آثار راه ارتباطی قصر شیرین به کرمانشاه وهمچنین قلعه ی تاریخی در کنار روستای سرخه دیزه که بیانگر قدمت طولانی این منطقه است . بوده.

بعد از ساعتی راهپیمایی در دره به دیواره هاکه مسیر را تنگ کرده بود رسیدیم و همچنین آثار راههای سنگ چین شده بازمانده دوره ساسانیان  غارهای سنگی تنگه سر به فلک کشیده که تنگه را واقعا"تاریک نموده بود انبوهی درختان عکاسی هنرمندان گروه همه و همه لذت بخش و دیدنی بود و این همه زیبایی در فصل پاییز 18 مهر ماه دو چندان مینمود پس باید بهار این تنگه را دید که زیبایی آن صد چندان خواهد بود از سمت راست تنگه به چاه های بدون آب رسیدیم چاههایی که دامداران در این منطقه توسط آنها دامها  را سیراب می کردندیا خستگی را از تن خسته ای می زدود امروز خشکیده و آبی در آنها نبود غیر از سنگ ریزه.

به دستور سرپرست برنامه چند دقیقه ای در این محل جهت کم کردن لباس و نوشیدن آب و...استراحت کردیم و برای رسیدن به قله می بایست از سمت راست از میان انبوهی درختان بلوط اما همان مسیر مال رو قدما ادامه دادیم تا به یال رسیدیم بعد از استراحت کوتاهی از سمت چپ که به مرور شیب تندتر میشد از همان راه سنگ چین بسیار قدیمی به دامنه قله که آثار ساخت و ساز گذشتگان یا دیدبانی یا محل سکونت بود آماده فتح قله شدیم در چند متر مانده به فتح قله  به پیشنهاد جناب آقای عظیمی همنوردان در کنار هم دسته جمعی  راس ساعت 12 ظهر بربلندای ارتفاعات سرخه دیزه پلاکارد مشترک انجمن کوهنوردان ایلام و هیات کوهنوردی اسلام آباد جهت گرفتن عکس و فیلم باز و بعد از اینکه همنوردان در کنار هم عکس و فیلم گرفتن از همان مسیر دستور فرود صادر و دامنه ی قله جهت استراحت و صرف ناهار تعیین و وقتی به دامنه رسیدیم حدود دوساعت آنجا ماندیم و وسوت برگشت به صدا در آمد و از همان مسیر فرود به آرامی شروع و راس ساعت 4و 30 دقیقه به جاده رسیدیم وبعداز خدا حافظی از همنوردان اسلام آبادی سوار برمینی بوسها شدیم و از مسیر کرند به اسلام آباد و از جاده قلاجه به ایلام برگشتیم.